Välkommen till GIK Turbo

Fri frakt upp till 25kg inom Sverige!

Montering av Turbo

Undvik upprepning

  • Har den gamla turbon gått sönder efter kortare drifttid än normalt, så måste man veta varför detta har hänt innan montering. Annars finns det stor risk att samma sak händer med den nya turbon.

 

Innan montering

  • Gör rent / byt luftfilterbox eller filter
  • Kontrollera insugnings rör från läckage
  • Koksad olja i oljeledningar? Byt detta!
  • Gör rent / byt vevhusventilation
  • Byt olja i motorn samt oljefilter

 

Montering

  • En ny turbo skall alltid ha olja i sig, kan droppa ner extra med olja så den har en ”oljefilm” direkt vid uppstart.
  • Glidlagrad turbo -se till så fullt oljetryck finns
  • Kullagrad turbo – olje restriktor måste vara monterad
  • Använd nya packningar -Ej packning på tub
  • Gängtejp på olja in adapter skall ej användas.

 

Uppstart

  • Oljetryck skall vara fullt innan turbon går i gång
  • Låt motorn gå på tomgång ca- 5 min efter uppstart.
  • Kontrollera att inga läckage finns.

 

Felsökning

Inget / dåligt laddtryck

  • Luftläckage
  • Trasig wastegate
  • Wastegatestyrning trasig
  • Vakuumläckage

 

Rök från avgaser

– För mycket olja i lagerdelen på turbon pga. olika anledningar

  • Högt oljetryck
  • Dålig oljeretur
  • Dålig / tät vevhusventilation
  • Fel vinkel på oljeretur

 

Olja i tryckrör

– För mycket olja i lagerdelen på turbon pga. olika anledningar

  • Högt oljetryck
  • Dålig oljeretur
  • Dålig / tät vevhusventilation
  • Fel vinkel på oljeretur

 

Efter hård körning

  • Turbinhuset måste svalna något innan motorn stängs av, och detta fordrar 3–5 min tomgång efter hårt körning, annars kan oljan i lagerhuset koksa och orsaka haveri. OBS! Speciellt viktigt för bensinmotorer