Välkommen till GIK Turbo

Fri frakt upp till 25kg inom Sverige!

Orsakerna för Turbohaveri

 

Mottryck

Avgasmottryck närmar sig eller blir större än motorns laddtryck. Detta kan resultera i felbelastning på lagerdelarna och ger sämre smörjning på lagerdelarna. Om mottrycket överstiger motorns laddtrycket så kommer turbon slitas ner i fortare och i värsta fall gå sönder relativt fort.

 

Vevhustryck

För högt vevhustryck är väldigt vanligt för trimmade motorer. Höga vevhustrycket motarbetar turbons returflöde av oljan tillbaka till motor. Oljereturen måste ha fritt flöde utan vevhustryck som motarbetar oljereturens flöde.

 

Har man för högt vevhustryck så kan inte oljan gå ur turbon den rätta vägen genom oljereturen utan trycks istället ut genom till tryckrör, inloppsrör och ut i avgashuset. Detta resulterar i att man får extra mycket avgasrök. Även kallad ”blårök”.

 

Oljeretur

Oljereturen måste ha ett fritt flöde från turbo till motor. Viktigt att ha en ordentlig oljeretur, inte för liten och bra vinkel. Glidlagrad turbo är detta extra viktigt. Stora mängder olja som skall gå ur. Också viktigt på kullagrade aggregat men då behöver man inte ha lika stor oljeretur.

 

Fel storlek på oljereturen kan leda till för högt vevhustryck.

 

Lutningen på oljeretur

Lutningen på oljeteruren är viktigt då detta kan också leda till högt vevhustryck. En för liten oljeretur blir det samma fel.

 

Dimensionering på oljematning

Glidlagrade aggregat
Glidlagrade aggregat skall ha bra oljetryck. Då det krävs mer än en kullagrad.

Kullagrade aggregat
Kullagrade aggregat ska inte jobba under högt tryck. Ska bara droppas ner olja så den smörjer. Oljerestriktor är ett måste på en kullagrad turbo.

 

Skräp i olja

-Skräp i olja är ett väldigt vanligt fel till att turbon går sönder. Detta är på grund utav olika anledningar.

  • Gängtejp på sin olja in nippel, riskerar att det följer med in till turbon.
  • Lagerdelen är mycket känsligare än vad man kan tro. Turbon är väldigt exakt, det mista lilla som inte stämmer kan orsaka haveri.
  • Oljematningens slang kan gå sönder / släppa material som sedan går in i lagerdelen.

 

Skräp i oljan gör så att lagerna skadas. Oftast tar oljan en annan väg än genom oljereturen som den egentligen ska. Ofta samma symtom som för högt vevhustryck. Även lagernas smörjning kan bli lidande om oljetrycket är svajigt.

 

Oljetryck

Lågt oljetryck gör så att ett glidlagrat aggregat går sönder ganska omgående då den lever på högt oljetryck. Samma med kullagrade aggregat, fast ska bara droppas ner olja så den smörjer. Oljerestriktor är ett måste på en kullagrad turbo. Oavsett vilken turbo man har så måste man hålla koll på sitt oljetryck.

 

Skräp i luft in

Skräp som kommer in i inloppsrör när turbon snurrar kan ge enorma skador på kompressorhjulet, följdfelen blir obalans och eventuellt oljeläckage. Vilket i sin tur leder till turbohaveri.

 

Övervarvning

Turbon kan övervarvas om till exempel en insugnings slag gått sönder. Detta orsakar då skador på turbon, så som trasigt kompressorhjul som sedan leder till obalans, i sin tur blir det skador på både turbinhjul samt lagerna.